Ett obeskrivligt lugn

Idag har vart en otroligt lugn dag, det var väldigt länge sedan jag kan minnas att jag haft en dag och kväll som den här. Visst har det varit en del små tjafs av olika anledningar men inget som betyder något, inget som stört lugnet. Solen har skinit hela dagen och vi har varit ute i omgångar, ätit lunch ute och hängt en massa tvätt. De små har lekt och studsat på nya mattan, T har klippt gräsmattan (hennes sommarjobb som hon tjänar en liten slant på), S har lekt med grannens barnbarn och V har fått hänga på större delen av tiden. Ja alla har varit så mysigt härliga idag. Trots det att mina barn inte varit annat än helt magiska 95% av tiden tar min energi slut redan innan kl 14 och paniken sprider sig i kroppen. Jag bara sitter orkar inte ta tag i något. Allt tar sådan tid, bara det att laga lunch är en så mastodont stor uppgift att det är skrämmande. Men jag ska inte gnälla utan jag ska verkligen fokusera på att minnas att idag har varit en galet fin dag på alla sätt. Snart kommer J hem från jobbet också så kanske jag orkar sitta upp och vänta. Både T och S har utflykter med skolan den här veckan... också... vad hände med att skolan var gratis?? Jag vet inte hur mycket vi pungat ut i inträden, fickpengar och matsäck bara den senaste månaden. Hur kan skolan göra så här? För oss är det ingen panik, mer än att det svider i princip-fickan, men det finns de som inte har så mycket pengar så att de kan lägga ut x-anta pengar extra. Och är inte skolan så att den ska vara lika för alla? Räcker det inte med att det är en massa skit om man inte har rätt kläder, rätt cykel, rätt mobil osv? Ska barnen bli lidande när det kommer till skolaktiviteter också? Det gör mig så förbannad! All barn har rätt att få vara med på det som ska göras med skolan och de ska inte gå miste om utflykter för att deras familj inte har råd att skicka iväg dem. Nej skolans utflykter ska vara gratis och det ska erbjudas matsäckar som barnen tycker om, det ska inte tas med en massa mat hemifrån. Varför kan inte barnen få liknande matsäckar från skolan som de får med sig hemifrån?

Kommentera här: